وبلاگ

اصول گیمیفیکیشن با 8 محرک اصلی فریم ورک Octalysis

Gamification-Behavioral-Design-The-Octalysis-Framework
آموزش

اصول گیمیفیکیشن با 8 محرک اصلی فریم ورک Octalysis

در این میکرولرن سعی داریم چهار محرک از هشت محرک چارچوب بازی‌وار سازی اکتالسیس را باهم مرور کنیم.

 

 

محرک اول: Epic Meaning & Calling معنای حماسی و ندای درون

یکی از نشانه‌های این رانه در بازی زمانی است که بازیکن وقت زیادی از خود را برای حفظ و نگهداری از یک چیزی مثل انجمن صرف می‌کند یا به ایجاد چیزهایی که به نفع یک گروه یا جامعه است، کمک می‌کند. در داستان بازی‌هایی که جهان در حال نابودی است و تنها شما هستید که می‌توانید آن را نجات دهید از این رانه استفاده شده است تا فرد هیجازن‌زده شده و انگیزه پیدا کند. همچنین ویکی پدیا یا پروژه‌های Open Source از بهترین مثال‌هایی هستند که این رانه را نشان می‌دهند.

برای استفاده از این محرک باید کاری کنید که بازیکنان حس کنند بخشی از یک هدف متعالی یا برنامه بزرگ هستند و نقش مهمی را در این بین ایفا می‌کنند. به این ترتیب، مشارکت کننده‌های فعالی خواهید داشت که همواره به تعدادشان اضافه می‌شود، تنها به سبب انگیزه و تعهدی که درباره هدفِ کار شما دارند.

تکنیک داستان سرایی (Narrative) یکی از تکنیک هایی است که میتوانید برای اعمال این محرک، از آن کمک بگیرید:

بیشتر بازی‌ها با یک داستان شروع می‌شوند که به بازیکن پیش زمینه‌ای در مورد اینکه چرا باید بازی را انجام دهد، می‌دهد. بسیاری از داستان‌ها مربوط به نجات جهان، یک شاهزاده خانم، حل یک پرونده و… است.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اعمال Epic Meaning & Calling در سیستم ارتباط با مشتری، استفاده از یک روایت و داستان جذاب است. داستانی که باعث ‌شود، افراد در حین تعامل با شرکت، محصول یا وب سایت شما، فقط یک مصرف کننده نباشند بلکه درگیر معنای بالاتری شوند.

به عنوان مثال؛ شرکت Zamzee که محصولاتش تولید لباس‌های تکنولوژیک برای کودکان است، از طریق رابط نرم افزاری آنلاین خود و یک داستان فانتزی، ماموریت‌های خیالی جادوگری برای کودکانی که آن لباس‌ها را می‌پوشند تدارک می‌دید. مثل اینکه تو یک جادوگر کوچک هستی و برای اینکه اولین وِرد جادویی خود را بدانی باید 15 بار  از پله‌ها بالا و پایین بروی. طبق آمار شرکت Zamzee  بچه‌هایی که در این مأموریت‌های خیالی شرکت کرده‌اند 54% بیشتر از بقیه بچه‌ها حرکت کرده‌اند.​

 

محرک دوم: Development & Accomplishment پیشرفت و دستاورد

در این محرک رسیدن به موفقیت انگیزه‌ای برای پیشرفت کردن، توسعه مهارت‌ها و در نهایت غلبه بر چالش‌ها است.

در این رانه بیشتر از PBL ها: امتیازها (Points)، نشان‌ها (Badges) و جدول امتیازات یا همان لیدربوردها (Leaderboards) استفاده می‌شود.

مهم‌ترین تکنیک‌های گیمیفیکیشن در محرک Development & Accomplishment عبارتند از:

  • Progress Bar : لینکدین بهترین مثال استفاده از Progress Bar است نشان دادن میزان تکمیل پروفایل به صورت درصدی، باعث می‌شود کاربران برای رسیدن به 100 درصد، تلاش کنند. آن‌ها با یک جمله نیز توانستند کاربران را به تکمیل پروفایلشان تشویق کنند: «کاربرانی که پروفایلی با اطلاعات کامل دارند، 40 برابر بیشتر امکان دیده شدن در لینکدین دارند
  • Badges: Badges  یا نشان‌ها به عنوان یک نماد و سمبل هستند که پیشرفت و دستاورد را نشان می‌دهند و می‌توانند به شکل‌های مختلف مثل ستاره، کمربند، لباس فرم، کلاه مخصوص و… باشند. در دنیای واقعی مدال‌های طلا، نقره و برنز در مسابقات یا مدال افتخار که به فردی اهدا می‌شوند، Badge هستند.
  • Status Points : Status Points وضعیت امتیازات فرد را نشان می‌دهد. نشان دادن وضعیت امتیازات و تغییرِ آن با هر پیشرفت کوچک فرد، او را به ادامه بازی ترغیب می‌کند.
  • Leaderboard : در Leaderboard  بازیکنان بر اساس امتیاز و موقعیت خود در بازی، رتبه‌بندی می‌شوند.

 

محرک سوم: Empowerment of Creativity & Feedback توانایی بروز خلاقیت و بازخورد گرفتن

انسان‌ها نه تنها به روش‌هایی برای ابراز خلاقیت خود نیاز دارند، بلکه باید بتوانند نتایج کار خود را ببینند و در موردش بازخورد بگیرند. به همین دلیل بازی با لِگوها (Lego) یا همان خانه‌سازی و نقاشی به خودی خود سرگرم کننده هستند و اغلب به Evergreen Mechanics معروفند، یعنی دیگر نیاز نیست طراحِ بازی به طور مداوم، محتوای بیشتری به بازی اضافه کند تا تازه و جذاب باشد.

تکنیک Boosters یکی از روش های به کارگیری محرک سوم است؛ بوسترها در بازی چیزهایی هستند که شما با به دست آوردنشان، می‌توانید سریعتر به نقطه پایانی و بُرد برسید. البته این بوسترها که تقویت کننده به حساب می‌آیند، ظرفیت محدودی خواهند داشت و دائمی نیستند. دقت کنید این تقویت کننده‌ها فقط در موقعیت‌های خاصی ظاهر می‌شوند.

 

محرک چهارم: Ownership & Possession حس مالکیت و تصاحب

این محرک، انگیزه کاربران برای فعالیت است چون احساس می‌کنند مالک چیزی هستند. هنگامی که یک بازیکن احساس مالکیت می‌کند، به ذات می‌خواهد آنچه را که مالکش است بهتر کند، حفاظت کند و همچنین مقدار بیشتری از آن را تصاحب کند. بازی مونو پلی بهترین مثال برای استفاده از این محرک است.

تکنیک Exchangeable Points یکی از تکنیک های اعمال محرک Ownership & Possession است.

در این تکنیک، امتیازات شما برای به دست آوردن سایر اشیای با ارزش، قابل معامله است. یعنی کاربران می‌توانند از امتیازات خود به صورت استراتژیک استفاده کنند و با مدیریت منابع خود سعی کنند اشیای باارزش دیگری به دست اوردند.

یکی دیگر از قدرتمندترین و موثرترین روش‌ها برای استفاده از Ownership & Possession،  تکنیک مجموعه‌داری یا Collection Sets است. اگر شما چند مورد نشان یا وسیله خاص به بازیکن بدهید و به او بگویید که این‌ها فقط چند تعداد از یک مجموعه کامل هستند، این تمایل در آن‌ها به وجود می‌آید که همه آن مجموعه را جمع‌آوری کنند تا یک کلکسیون کامل از آن داشته باشند.

ادامه این مبحث را در میکرولرن آموزشی بعدی نوبل لرن دنبال کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.